[kliknij na obrazek aby powiększyć] |
Pierwsza linia kodu
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
stanowi deklarację typu dokumentu XML. MXML jest językiem standardu XML, więc taka deklaracja musi zostać w nim zawarta. Druga linia kodu <mx:Application xmlns:mx="http://www.adobe.com/2006/mxml"
layout="absolute">
definiuje stronę główną aplikacji. Znacznik
<mx:Application>
stanowi uchwyt całej zawartości aplikacji i może występować tylko raz. Wewnątrz tego znacznika znajdują się dwa atrybuty (w przyszłości można dodawać też inne).
Pierwszy
xmlns:mx="http://www.adobe.com/2006/mxml"
określa przestrzeń nazw dla znaczników Flex'a 3. Kod ten definiuje przedrostek mx
, który jest powiązany ze biorem znaczników. Wartość atrybutu jest uniwersalnym identyfikatorem zasobów (URI).
W tym momencie warto wspomnieć, że Flex 4 ma następującą deklarację:
<s:Application
xmlns:fx="http://ns.adobe.com/mxml/2009"
xmlns:s="library://ns.adobe.com/flex/spark"
xmlns:mx="library://ns.adobe.com/flex/mx">
Jak widzimy została rozszerzona przestrzeń nazw. Atrybuty wewnątrz definiują przedrostek
Wróćmy teraz do omówienia drugiego atrybutu
Zanim przejdziemy do uruchomienia aplikacji dodajmy znacznik
W otwartym oknie przeglądarki został wyświetlony tekst Hello World.
Ciekawostka:
Jak będzie wyglądał znacznik Label we Flex'ie 4, gdy zdefiniujemy go następująco:
Dla chętnych:
Dodać do aplikacji znaczniki np.
W kolejnych częściach kursu:
fx, s, mx
. Wróćmy teraz do omówienia drugiego atrybutu
layout="absolute"
. Określa on, w jaki sposób strona aplikacji układa swoje elementy potomne. W układzie bezwzględnym absolute, programista wyznacza współrzędne x i y wszystkich elementów potomnych aplikacji. Innymi możliwymi rodzajami układu są poziomy horizontal i pionowy vertical. Układ poziomy oznacza, ze wszystkie elementy potomne aplikacji są układane na stronie jeden obok drugiego,
a w układzie pionowym jeden pod drugim. Ostatnia linia kodu </mx:Application>
zamyka uchwyt aplikacji.Zanim przejdziemy do uruchomienia aplikacji dodajmy znacznik
<mx:Label>
. Nasz kod wygląda teraz następująco: <mx:Application xmlns:mx="http://www.adobe.com/2006/mxml"
layout="absolute">
<mx:Label text="Hello World!" fontWeight="bold"
height="120" width="200" x="300" y="100" />
</mx:Application>
Aby uruchomić naszą aplikację klikamy w przycisk Run (uruchom) albo kombinację klawiszy CTRL+F11.
Często w większych aplikacjach stosuje się komentarze. Są bardzo pomocne, gdy po jakimś czasie zaglądamy do kodu i chcemy znaleźć, np. interesującą nas funkcję. W komentarzu umieszczamy opis działania funkcji, jakie ma parametry, itd. Komentarze są ignorowane przez kompilator i nie mają żadnego wpływu na działanie aplikacji. Mogą one być umieszczone w dowolnym miejscu naszego kodu. Rozróżniamy dwa rodzaje komentarzy:
- jednoliniowy
//
:
//to jest komentarz umieszczony w jednej linii
- blokowy
/* */
:
/*to jest komentarz umieszczony w bloku, czyli wieloliniowy */
Ciekawostka:
Jak będzie wyglądał znacznik Label we Flex'ie 4, gdy zdefiniujemy go następująco:
<s:label fontsize="24" fontweight="bold" text="Hello World!">
?
Dla chętnych:
Dodać do aplikacji znaczniki np.
<mx:Canvas>, <mx:Panel>, <mx:Text>, <mx:TextArea>, <mx:TextInput>
i zapoznać się z ich atrybutami.W kolejnych częściach kursu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz