wyszukiwarka google

ContentStream

niedziela, 15 stycznia 2012

Kurs Flex 3 - Wstęp

W niniejszym kursie zaprezentuje technologię Flex 3. Dzięki tej technologii możemy zbudować bogatą aplikację internetową (Rich Internet Application - RIA). Do zbudowania takiej aplikacji Flex udostępnia nam kontenery układu, kontrolki formularzy, elementy formatujące, analizatory poprawności, bibliotekę animacji oraz wiele innych elementów pozwalających na łatwe programowanie. Jednakże nie tylko wygląd strony się liczy, ale także funkcjonalność. Tworząc stronę internetową najczęściej łączymy się z bazą danych. Flex udostępnia wiele sposobów połączenia: od języka XML, poprzez HTTP i usługi sieciowe SOAP, do wydajnego protokołu zdalnego o nazwie AMF, jak również ścisłą integrację z usługami LiveCycle Data Services ułatwiającą zarządzanie dużymi zestawami danych (szczególnie używanych przez wielu użytkowników).
We Flex'ie zostały użyte dwa języki programowania:
  • MXML - język znaczników służący do tworzenia interfejsu użytkownika oparty na XML'u. Interfejs użytkownika możemy dowolnie modyfikować za pomocą CSS'a.
  • ActionScript 3 - język programowania zorientowany obiektowo, który udostępnia wszystkie funkcje niezbędne podczas programowania.

W marcu 2010 pojawił się Flex 4 (w maju - Flex 4.5), jednak nie ma wielkiej różnicy między Flex'em 3 i nie powinno sprawić kłopotu przejście z Flex'a 3 na Flex'a 4. Przy tworzeniu projektu zwrócę uwagę na tę różnicę.

Abyśmy mogli zacząć programować we Flex'ie 3 potrzebujemy środowiska programistycznego. Możemy skorzystać z bezpłatnego Flex SDK 3 (Flex SDK 4.5), który jest pakietem narzędzi programistycznych dodającym rozszerzalną bibliotekę klas, która pozwala programistom na korzystanie z najlepszych rozwiązań przy budowaniu bogatych aplikacji internetowych. Flex SDK możemy dołączyć do open source'wego programu FlashDevelop. Warto wspomnieć, że w Eclipse możemy tworzyć RIA dzięki Flex plug-in'owi.
Oprócz darmowych narzędzi programistycznych Adobe udostępnia studentom bezpłatną licencję Flex Builder'a. Wystarczy się zarejestrować na tej stronie. Natomiast osoby nie będące studentami mogą korzystać z wersji trial ze wszystkimi funkcjonalnościami programu przez 30 dni, którą można pobrać z tej strony (konieczna darmowa rejestracja).

Oprócz tego kursu polecam także dokumentacje:


Uwaga: w miarę możliwości czasu, po napisaniu całego kursu, pokażę jak można utworzyć komponenty w ActionScript 3.0.








W kolejnych częściach kursu:


1 komentarz:

  1. Od tego czasu troszkę minęło, a techniki programowania też się troszkę zmieniły. Branża cały czas się rozwija i trzeba być tu na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń